Amber Bracken wint World Press Photo

 Amber Bracken wint World Press Photo

De World Press Photo Foundation presenteert met trots de wereldwijde winnaars van de World Press Photo Contest 2022. Een onafhankelijke jury selecteerde de bekroonde foto’s en verhalen uit de op 24 maart 2022 bekendgemaakte regionale winnaars, gekozen uit tienduizenden ingezonden foto’s.

Het bekroonde werk nodigt ons uit om buiten de nieuwscyclus te stappen en na te denken over de verwoestende effecten van kolonisatie en het belang van het behoud van inheemse kennis.

Internationale juryvoorzitter Rena Effendi: “De verhalen en foto’s van de wereldwijde winnaars zijn met elkaar verbonden. Alle vier pakken ze op hun eigen unieke manier de gevolgen aan van de haast van de mensheid om vooruitgang te boeken, en de verwoestende effecten ervan op onze planeet. Deze projecten reflecteren niet alleen op de directe urgentie van de klimaatcrisis, maar geven ons ook inzicht in mogelijke oplossingen.”

Ze voegt eraan toe: “Samen brengen de wereldwijde winnaars hulde aan het verleden terwijl ze het heden bewonen en naar de toekomst kijken.”

Voor het eerst in de 67-jarige geschiedenis van World Press Photo is de World Press Photo of the Year een foto zonder mensen erop. De foto van Amber Bracken herdenkt de kinderen die stierven in de Kamloops Indian Residential School, een instelling die is opgericht om inheemse kinderen te assimileren, na de ontdekking van maar liefst 215 ongemarkeerde graven in Kamloops, British Columbia.

Effendi zei over de foto: “Dit is een stil moment van wereldwijde afrekening voor de geschiedenis van de kolonisatie, niet alleen in Canada maar over de hele wereld.”

Woonscholen begonnen in de 19e eeuw te werken als onderdeel van een beleid om mensen uit verschillende inheemse gemeenschappen te assimileren in de westerse en overwegend christelijke cultuur. Meer dan 150.000 kinderen gingen door de deuren van residentiële scholen, en minstens 4.100 studenten stierven op de scholen als gevolg van mishandeling, verwaarlozing, ziekte of ongeval. Bracken zei over haar foto: “Koloniale geschiedenis is geen oude geschiedenis […] dit is een levende geschiedenis waar overlevenden nog steeds mee worstelen. Als we willen praten over verzoening of genezing, moeten we het hart dat daar nog steeds bestaat echt vasthouden en eren.”Het verhaal kreeg deze maand opnieuw relevantie toen paus Franciscus zijn excuses aanbood aan een Canadese First Nations-delegatie voor de rol van de katholieke kerk in het residentiële schoolsysteem van het land.

Paus Franciscus zei tijdens een toespraak in het Vaticaan: “Ik voel verdriet en schaamte – voor de rol die een aantal katholieken, vooral degenen met educatieve verantwoordelijkheden, hebben gespeeld in al deze dingen die u hebben verwond, in de misstanden die u heeft geleden en in de gebrek aan respect getoond voor je identiteit, je cultuur en zelfs je spirituele waarden. Al deze dingen zijn in strijd met het evangelie van Jezus Christus. Voor het betreurenswaardige gedrag van die leden van de katholieke kerk vraag ik om vergeving van God en ik wil u met heel mijn hart zeggen: het spijt me zeer.”

Bracken is de vijfde vrouwelijke winnaar van World Press Photo of the Year. Haar recente werk was gericht op de voortdurende erfenis van intergenerationele trauma’s van residentiële scholen voor Cree en Metis-jongeren, Wet’suwet’en-herbezetting en landrechtengevechten, de oververtegenwoordiging van niet-gehuisveste inheemse mensen die ontheemd zijn in hun historische territoria, en het ondervragen van de impact van ras in haar eigen familie.