Judith Minks in Musea Zutphen

 Judith Minks in Musea Zutphen

Chaos, orde en perfectie zijn drie sleutelbegrippen voor fotografe Judith Minks. Die begrippen komen samen in haar veelgeprezen fotoserie ‘Freckles’, meer dan 100 portretten van mensen met sproeten waaruit Museum Henriette Polak voor deze zomertentoonstelling een keuze heeft gemaakt.

Hoewel sproeten als een van de zeven schoonheden worden beschouwd en voor velen een sterke associatie hebben met zon en zomer, zijn degenen die ze bezitten er niet altijd even blij mee. Ten onrechte in de ogen van Minks: “De uitdrukking van mensen met sproeten wordt in sterke mate door deze pigmentvlekken bepaald. Andere gezichtsbepalende elementen zoals ogen, neus, mond en oren kennen regelmaat. Ze zitten altijd op een zelfde plek in het gezicht. Voor sproeten gaat dat niet op. De niet te ordenen willekeur waarmee sproeten over het gezicht zijn verdeeld, maakt sproetengezichten voor mij bijzonder en fascinerend.” Voor ‘Freckles’ kroop zij letterlijk dicht op de huid van haar onderwerp. “Doordat ik tussen het licht en de geportretteerde zit, zie je mijn silhouet in de pupillen van hun ogen. Zo word ik een deel van elk portret en al deze sproeten worden zo een deel van mezelf.”

Na in 2015 cum laude afgestudeerd te zijn aan de Fotoacademie in Groningen, focuste Minks zich in eerste instantie op fotoseries waarin zij perfectie en volledige beheersing nastreeft. Zij ensceneert persoonlijke herinneringen, ervaringen en fantasieën in gestileerde en zorgvuldig belichte sets. ‘Hotel room’ en ‘Moments in time’, die ook te zien zijn in de tentoonstelling, zijn daar indringende voorbeelden van die doen denken aan het werk van Erwin Olaf, Gregory Crewdson en Edward Hopper. De foto’s zijn tegelijkertijd intiem en afstandelijk, een intrigerende combinatie.

Een bezoek aan de Musea Zutphen is hier te reserveren.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *