PERSBERICHT De geschiedenis van de fotocamera bij World Press Photo Zutphen

14 juni 2018/Pers

ZUTPHEN – Tijdens World Press Photo Zutphen, van 6 tot en met 29 juli, is ook de expositie “De geschiedenis van de fotocamera” te zien. Tegenwoordig worden bijna alle prijswinnende foto’s van World Press Photo geschoten met een digitale camera, maar dat was vroeger wel anders, toen fotografie nog “analoog” was. Samen met de Stichting Fotografica Museum Zoetermeer en Fotografica, de Nederlandse vereniging van fotograficaverzamelaars, toont World Press Photo Zutphen in de Walburgiskerk deze geschiedenis van de fotocamera.

Fotografica is de verzamelnaam voor alles wat met fotografie te maken heeft. Tijdens World Press Photo Zutphen zie je in de credokapel tientallen fototoestellen: van de negentiende-eeuwse “houten” exemplaren met platen en de eerste metalen camera uit 1849, via rolfilm naar de digitale camera’s. „Als vereniging voelen we ons verantwoordelijk voor het behoud van industrieel, ambachtelijk en cultureel-fotografisch erfgoed”, aldus Pim van der Veer van Fotografica.

Fotografica bestaat sinds 1977. De meeste leden hebben bezienswaardige collecties en sommigen hebben daarmee een museum ingericht, bijvoorbeeld het museum in Zoetermeer.

Openstelling:

• Tentoonstellingsperiode: vrijdag 6 tot en met zondag 29 juli 2018
    • Openingstijden: maandag: 13.00 tot 17.00 uur, dinsdag tot en met zaterdag: 10.30 tot 17.00 uur, zondag: 13.00 tot 18.00 uur
    • Toegangsprijs: 5 euro. Kinderen tot 12 jaar gratis. Het entreebewijs geeft toegang tot zowel World Press Photo als De geschiedenis van de fotocamera.

World Press Photo Zutphen wordt georganiseerd door de stichting Zutphen: Doen! en is mede mogelijk dankzij de VIP-sponsors Print2Pack, SOBZ, Achterhoek Nieuws, Rabobank en 1-Alert Flexgroup, en de sponsors Arriva bus- en treinvervoer, Auxzenze ICT oplossingen, Bonsen Reuling accountants-belastingadviseurs, Crystal Park New Media, Dijkman Bouw BV, Eijerkamp Wonen & Slapen, Hampshire Hotels, JPR Advocaten, Qlip, Spar City en Thoma Post makelaars en een subsidie van de gemeente Zutphen.

Fotobijschrift:

In de credokapel vertellen tientallen camera’s de geschiedenis van de fotocamera. (foto Fotografica)