Persbericht De diepte in met het werk van onderwaterfotograaf Cor Kuyvenhoven

3 juli 2017/Pers

Lezing op zaterdagmiddag 15 juli in Zutphen

ZUTPHEN – Een schildpad bij de Canarische Eilanden, gevangen in vissersnetten. De intense kleuren van deze winnende foto van Francis Pérez, te zien in World Press Photo 17, staan in schril contrast met het onderwerp: de bedreiging van het onderwaterleven in de oceanen te wijten aan de vervuiling. De Nederlandse onderwaterfotograaf Cor Kuyvenhoven (1962) weet daar alles van. Hij is betrokken bij onder meer Duik de Noordzee Schoon. Op zaterdagmiddag 15 juli geeft hij een lezing over zijn werk in het auditorium van de nieuwe Musea Zutphen. Dit is tegenover de Walburgiskerk waar van 14 juli tot en met 6 augustus World Press Photo te zien is.

Kaarten à 12,50 euro zijn te koop op www.worldpressphotozutphen.nl. Deze kaart geeft tevens toegang tot de tentoonstelling.

De stichting Duik de Noordzee Schoon is opgericht door ervaren wrakduikers die met hun hobby ook een bijdrage willen leveren aan het behoud van het planten- en dierenleven op en rond wrakken. Ze willen deze beschermen tegen vernieling en verwijderen zwerfvuil, zoals vissersnetten die blijven steken. Leden van de stichting informeren sportduikers over de wrakken op de bodem van de Noordzee en over de gevaren van achtergebleven vistuig.

Tijdens zijn lezing op zaterdag 15 juli neemt Cor Kuyvenhoven belangstellenden mee de diepte in van de onderwaterwereld. Hij heeft al meer dan twintig jaar ervaring als fotograaf van de natuur in zee en meren en er staan vele publicaties in gerenommeerde kranten en tijdschriften op zijn naam.

De lezing begint om 14.30 uur. Het auditorium van de Musea Zutphen bevindt zich tegenover de kerk (ingang Schelpenkoepeltje). De toegang bedraagt 12,50 euro per persoon. Dit is inclusief toegang tot de tentoonstelling in de kerk.

Meer lezingen

Andere lezingen worden verzorgd door de winnaar van World Press Photo van het Jaar Burhan Ozbilici, op 14 juli in de Walburgiskerk, en door Volkskrant-fotoredacteur Frank Schallmaier – bekend van de Schalmaier-index. Deze lezing is op 29 juli in filmhuis Luxor in Zutphen. Elke lezing kost 12,50 euro (inclusief toegang tot de tentoonstelling).

Fotobijschrift: (Cor Kuyvenhoven-2243-2.jpg): ] Tijdens de expedities van Duik de Noordzee Schoon verwijderen duikers achtergebleven netten op wrakken. (foto Cor Kuyvenhoven)

World Press Photo is mogelijk dankzij Canon en de Nationale Postcode Loterij. World Press Photo Zutphen wordt georganiseerd door Stichting Zutphen: Doen! en is mede mogelijk dankzij hoofdsponsor Rabobank, de VIP-sponsors Achterhoek Nieuws, Weevers en SOBZ, de sponsors 1-Alert Flexprotect, Arriva bus- en treinvervoer, Auxzenze ICT oplossingen, Bonsen Reuling accountants-belastingadviseurs, Dijkman Bouw BV, Eijerkamp, Hotel Inntel, Qlip, Spar City, Stekelenburg Advocaten en Thoma Post makelaars en een subsidie van de gemeente Zutphen.