PERSBERICHT Jubileum: voor vijfde keer World Press Photo in Zutphen

World Press Photo in Zutphen, bezoekers in de tentoonstelling in 2018. Foto Patrick van Gemert/Zutphens Persbureau

12 juli tot en met 4 augustus in de Walburgiskerk

ZUTPHEN – De allernieuwste tentoonstelling van World Press Photo (volgende week worden de winnaars bekendgemaakt) is deze zomer al in Zutphen te zien! Voor de vijfde keer haalt de stichting Zutphen: Doen! de beste visuele journalistiek van het afgelopen jaar naar de stad. Van vrijdag 12 juli tot en met 4 augustus zijn de foto’s te zien in de Walburgiskerk.

World Press Photo toont al sinds 1955 de meest indrukwekkende nieuwsfoto’s van het jaar voorafgaand aan de wedstrijd. In verschillende categorieën worden winnaars aangewezen alsmede een ‘overall’ winnaar. Deze iconische foto’s herinneren mensen zich vaak jarenlang. Zoals de winnende foto in 1973 van het napalmmeisje in Vietnam, gemaakt door Nick Ut. Dankzij het werk van deze fotografen blijven heftige gebeurtenissen en misstanden in de wereld niet ongezien.

Dankzij de steun en inzet van vrijwilligers en sponsors slaagt de stichting erin ook dit jaar de tentoonstelling naar Zutphen te halen. Belangstellenden kunnen zich bovendien weer verheugen op lezingen over fotografie en een zeer bijzonder diner te midden van de tentoonstelling in de Walburgiskerk, dat Zutphen: Doen! in samenwerking met By Chiel organiseert.

Openstelling:

• Tentoonstellingsperiode: vrijdag 12 juli tot en met zondag 4 augustus 2019.
  • Openingstijden: zondag en maandag: 13.00 tot 17.00 uur, dinsdag tot en met zaterdag: 11.00 tot 17.00 uur.
  • Toegangsprijs: 5 euro. Kinderen tot 12 jaar gratis.

World Press Photo Zutphen wordt georganiseerd door Stichting Zutphen: Doen! en is mede mogelijk dankzij de VIP-sponsors Print2Pack, SOBZ, Achterhoek Nieuws, Rabobank en de sponsors AH XL, 1-Alert Flexgroup, Arriva bus- en treinvervoer, Bonsen Reuling accountants-belastingadviseurs, Crystal Park New Media, Dijkman Bouw BV, Hampshire Hotels, JPR Advocaten, Spar City en Thoma Post makelaars en een subsidie van de gemeente Zutphen.

World Press Photo in Zutphen maakt ook deel uit van FotoZomer Zutphen.

Download hier de foto. Fotobijschrift:

Jaarlijks trekt de tentoonstelling in de Walburgiskerk Zutphen duizenden bezoekers. (foto Patrick van Gemert/Zutphens Persbureau)