Persbericht Winnaar World Press Photo spreekt in Zutphen op 14 juli

15 juni 2017/Pers

Burhan Ozbilici zet zich in voor onafhankelijke journalistiek

ZUTPHEN – De winnaar van World Press Photo 17, Burhan Ozbilici, komt op vrijdag 14 juli naar Zutphen. Op de avond van de eerste tentoonstellingsdag geeft de Turkse fotograaf een lezing in de kerk. Kaarten zijn te bestellen via de website www.worldpressphotozutphen.nl. Ze kosten 12,50 euro per stuk (incl. toegangsbewijs voor de tentoonstelling).

Burhan Ozbilici werkt voor persbureau Associated Press. Hij kreeg de prijs voor zijn foto van de dader van de aanslag op de Russische ambassadeur Andrey Karlov. Hij maakte deze foto in december in een kunstgalerie in Ankara. „Een explosief beeld dat de haat in onze tijd uitbeeldt”, aldus de Amerikaanse fotograaf Mary F. Calvert namens de internationale jury. „Elke keer als de foto in beeld komt, schrik je omdat die zo explosief is. Het is de belichaming van wat de World Press Photo van het jaar is en moet zijn.”

Ozbilici was eigenlijk bij toeval aanwezig in Ankara toen de ambassadeur werd doodgeschoten. „Ik had weg kunnen rennen zonder foto’s te maken, maar dan zou ik nooit antwoord kunnen geven op de vraag: waarom maakte je geen foto’s?” vertelde hij er later over.

Onafhankelijke journalistiek

In zijn lezing gaat hij in op de totstandkoming van de winnende foto, over zijn werk als fotograaf voor AP en over het belang en de bedreiging van onafhankelijke journalistiek. De lezing wordt op 14 juli om 20.00 uur gehouden in de Walburgiskerk, te midden van de tentoonstelling. Bezoekers van de lezing hebben met hun entreebewijs ook toegang tot de tentoonstelling.

Tentoonstelling

World Press Photo 17 is van 14 juli tot en met 6 augustus te zien in Zutphen. De tentoonstelling omvat alle winnende foto’s, zowel de enkele beelden als de series in alle categorieën. De openingstijden zijn maandag van 13.00 tot 17.00 uur, van dinsdag tot en met zaterdag van 10.30 tot 17.00 uur en op zondag van 13.00 tot 18.00 uur. De toegangsprijs voor de tentoonstelling bedraagt 5 euro per persoon (kinderen tot 12 jaar gratis toegang).

Lezingen

Behalve Burhan Ozbilici op 14 juli komen ook de onderwaterfotograaf Cor Kuyvenhoven op 15 juli en Volkskrant-fotoredacteur Frank Schallmaier – bekend van de Schallmaier-index – op 29 juli lezingen geven. Elke lezing kost 12,50 euro (inclusief toegang tot de tentoonstelling).

Fotobijschrift:
    Mevlüt Mert Altıntaş schreeuwt nadat hij de Russische ambassadeur Andrey Karlov heeft neergeschoten, bij een kunstgalerie in Ankara. Foto: Burhan Ozbilici (The Associated Press).

World Press Photo is mogelijk dankzij Canon en de Nationale Postcode Loterij. World Press Photo Zutphen wordt georganiseerd door Stichting Zutphen: Doen! en is mede mogelijk dankzij hoofdsponsor Rabobank, de VIP-sponsors Achterhoek Nieuws, Weevers en SOBZ, de sponsors 1-Alert Flexprotect, Arriva bus- en treinvervoer, Auxzenze ICT oplossingen, Bonsen Reuling accountants-belastingadviseurs, Dijkman Bouw BV, Eijerkamp Hotel Inntel, Qlip, Spar City, Stekelenburg Advocaten en Thoma Post makelaars en een subsidie van de gemeente Zutphen.