Persbericht World Press Photo 17 deze zomer in Zutphen

7 mei 2017/Pers

14 juli tot en met 6 augustus in de Walburgiskerk

ZUTPHEN – De beste visuele journalistiek van het afgelopen jaar, oftewel de winnende foto’s van World Press Photo 2017, zijn van 14 juli tot en met 6 augustus in Zutphen te zien. Het is de derde keer dat de internationale, reizende fototentoonstelling naar regio komt. Ook dit jaar is de tentoonstelling te zien in de Walburgiskerk.

Een internationale jury heeft de winnaars in de verschillende categorieën gekozen uit tienduizenden inzendingen. Dé World Press Photo 17 is gemaakt door Burhan Ozbilici uit Turkije. Hij was erbij toen de Russische ambassadeur Andrey Karlov werd doodgeschoten in Ankara. Eind april kreeg Ozbilici de prijs uitgereikt door Prins Constantijn, sinds 2008 beschermheer van World Press Photo.

World Press Photo toont al meer dan zestig jaar de meest indrukwekkende nieuwsfoto’s van het afgelopen jaar. Afgelopen jaar was de winnende foto van de Australische fotograaf Warren Richardson. Hij maakte de winnende foto van Syrische vluchtelingen bij de Hongaars-Servische grens die een baby door het prikkeldraad tilden. Ook winnende foto’s van lang geleden blijven jarenlang in in ieders geheugen gegrift, zoals de foto van het napalmmeisje in Vietnam waarmee Nick Ut in 1973 de wedstrijd won. Dankzij de fotografie worden veel heftige gebeurtenissen en mooie beelden zichtbaar voor een groot publiek. Zij tonen de wereld wat er speelt.

De tentoonstelling bevat niet alleen foto’s van hard nieuws, ook van hedendaagse kwesties, mensen,  dagelijks leven, natuur, sport, reportage en langetermijnprojecten.

Openstelling:

• Tentoonstellingsperiode: vrijdag 14 juli tot en met zondag 6 augustus 2017
    • Openingstijden: maandag: 13.00 tot 17.00 uur, dinsdag tot en met zaterdag: 10.30 tot 17.00 uur, zondag: 13.00 tot 18.00 uur
    • Toegangsprijs: 5 euro. Kinderen tot 12 jaar gratis.

World Press Photo Zutphen wordt georganiseerd door Stichting Zutphen: Doen! en is mede mogelijk dankzij hoofdsponsor Rabobank, de VIP-sponsors Achterhoek Nieuws, Weevers en SOBZ, de sponsors 1-Alert Flexproject, Arriva bus- en treinvervoer, Auxzenze ICT oplossingen, Bonsen Reuling accountants-belastingadviseurs, Dijkman Bouw BV, Eijerkamp Hotel Inntel, Qlip, Spar City, Stekelenburg Advocaten en Thoma Post makelaars en een subsidie van de gemeente Zutphen.

Fotobijschrift:

Vorig jaar bezochten ruim 10.000 mensen World Press Photo 16 in Zutphen. (foto Patrick van Gemert/Zutphens Persbureau)