Inverto Logo
Super Clean Personal Portfolio
Hey, I am Inverto. Super Clean Personal Portfolio WordPress Theme. Built with emphasis on clean, content oriented, modern & minimalistic design.

Recent Work
    Go to Portfolio
    Latest Tweets
    Follow us on Twitter
    Follow me
    World Press Photo Zutphen

    Zutphen: Doen!

    19 juli 2018/Nieuws

    World Press Photo Zutphen is een initiatief van de stichting Zutphen: Doen! Vijf ondernemers wilden samen ‘iets’ doen voor de stad. Ze bundelden hun expertise en zetten in op World Press Photo; deze internationale hoogwaardige fotowedstrijd past goed bij Zutphen. Na het succes van het eerste jaar (2015), met duizenden bezoekers en lovende reacties van bezoekers en sponsors, was de keuze snel gemaakt om er mee door te gaan.

    Ook dit jaar is het bestuur, nog steeds in dezelfde samenstelling, erin geslaagd de tentoonstelling naar Zutphen te halen en er een groot evenement van te maken. Steeds meer initiatieven in de stad haken in op het thema fotografie: Fotozomer Zutphen, met tentoonstellingen van de fotoclubs De Zutphense en Zoom in, muziek in de kerk van de Zomer Academie Zutphen, wandelarrangementen, een fluisterbootarrangement…

    Scholen naar World Press Photo

    De organisatie had echter nog een grote wens en die gaat dit jaar in vervulling. Vanaf het eerste jaar wilde het bestuur scholen betrekken bij de tentoonstelling. Voor leerlingen in het voortgezet onderwijs biedt de wedstrijd veel aanknopingspunten om met elkaar te discussiëren over nieuws, fotojournalistiek, ethiek en persvrijheid. Zij worden uitgedaagd beter naar foto’s te kijken.
    Omdat de tentoonstelling de voorgaande jaren tegelijk met de schoolvakanties begon, was het lastig om de verbinding met de scholen te maken. Dit jaar is Zutphen: Doen! erin geslaagd de tentoonstelling een week vóór de zomervakantie naar de stad te halen. Daardoor kunnen schoolklassen de tentoonstelling bezoeken. De Praktijkschool, Isendoorn College, Baudartius College en Stedelijk Lyceum maken hier gebruik van. Onze ‘eigen’ fotograaf Patrick van Gemert, die vanuit Zutphens Persbureau onder andere voor dagblad de Stentor fotografeert, verzorgt gastlessen.

    Aandacht

    Zo’n tienduizend mensen bezochten de afgelopen edities en ook dit jaar verwacht de organisatie veel belangstelling. Ze doet er dan ook alles aan om de expositie in en buiten Zutphen te promoten. Deze World Press Photo-krant wordt huis-aan-huis bezorgd, kranten in de Achterhoek en daar buiten besteden extra aandacht aan de activiteiten en in Zutphen, Apeldoorn en Deventer staan billboards. De grote vervoersmaatschappij Arriva kondigt het evenement aan op bussen in de Achterhoek en via sociale media kan iedereen kan iedereen ook op de hoogte blijven. Voorzitter Peter Meulenbroek: „Zutphen verdient al die aandacht. Je kunt een bezoek aan de Walburgiskerk combineren met andere activiteiten, zoals shoppen, lekker eten en een van de arrangementen. Een dagje Zutphen? Doen!”

    Add comment